Skip to content

Ny funksjonalitet og utbedringer – November 2024

Følgende funksjonalitet og utbedringer er lansert 7. november 2024:

OAS:

  • Nye roller: Følgende nye roller er tilgjengelig i brukeradministrasjonen. Rollene vil kunne tildeles av bruker med rollen «Kommuneadministrator»:
    • Skole – Innsyn tilrettelegging
    • Skole – Analyse

Se oppdaterte hjelpeartikler med beskrivelse for rollenes innhold for brukerroller skole her.

Skole:

  • Fagregisteret: Dersom radioknapp for “Vis kun valgte matrise” er aktivert i Fagregisteret, er det igjen mulig å fjerne det siste faget i listen ved å fjerne markeringen til faget.
  • Timeplanrammer: Ved opprettelse av første skoleår er det nå lagt til en validering på om samtlige trinn er knyttet til en timeplanramme, før knapp for “Neste” aktiveres, og bruker kan gå videre til neste steg i prosessen. Valideringene er også lagt til ved endring av timeplaninnstillinger via Enhet > Skoleår > Timeplaninnstillinger.
  • Hendelser: All opprettelse av hendelser er nå sentralisert til multifunksjonsknappen for å enklere opprette og administrere hendelser. Menyvalget Opprett hendelse er fjernet fra multifunksjonsknappen og erstattet med to nye menyvalg: Aktivitet og Ansattfravær. I tillegg er følgende feil utbedret:
    • Mulighet til å knytte til flere ressurser samlet ved registrering av en aktivitet. Ressursene vises samlet i håndteringsbildet i kolonnen for hendelsen
    • Feltet for Elever/ansatte vil nå være tomt i håndteringsbildet og i tilsvarende kolonne i hendelsesoversikten dersom det ikke er registrert ansatt på en aktivitet
    • Alias for ansatte vises nå i toppen av kolonnene for hver ressursgruppe og i selve hendelsen i oversikten over kollisjoner i håndteringsbildet
    • Forhåndsvisning av lærers timeplan under ressurser i håndteringsbildet viser nå korrekt dag ved engelsk språkvalg
    • Start- og sluttidspunkt er forhåndsinnstilt basert på tidene definert i timeplanens ytre rammer
    • Opprettelse av hendelser er begrenset til det skoleåret som er valgt i header
    • Gjentagelsesfunksjonen for hendelser er forbedret, og det er nå mulig å angi ønsket frekvens for gjentagelse
    • Ved registrering av en hendelse vil et gult informasjonsfelt vises med en merknad om at hendelsen vil bli gjentatt frem til skoleårets sluttdato dersom det ikke er satt en sluttdato
    • Felt for ansatte, fraværskoder og grupper er sortert stigende

Se oppdatert hjelpeartikkel for hvordan ansatt kan registrere eget fravær her, og for hvordan leder kan registrere fravær på vegne av en ansatt her. Hjelpeartikkel for hvordan leder kan opprette en aktivitet finner dere her.

 

Følgende funksjonalitet og utbedringer er lansert 22. november 2024:

Barnehage:

  • Globalt filter barnehageopptak: Datoer knyttet til globale filtre vises nå i oversikt uavhengig om man oppdaterer siden eller skifter mellom sider
  • Filter barnehageopptak: Filter for Ønsket startdato og Tilbudsdato henter nå ut korrekt visning av søknader