Vi fornyer oss
Vi har tillatt oss å gjøre en aldri så liten designforbedring i løsningen. Si «Hei!» til den mer moderne Vigilo!
Da vi lanserte oss selv som den kule kommunikasjonsløsningen for barnehage tilbake i 2008, fremsto vi som freshe og hippe. Vi var et friskt pust med et lekent design i en, på det tidspunktet, noe traust bransje. Det har vi selvsagt prøvd å holde fast ved, men på veien har det oppstått en slags identitetskrise i krysningspunktet barnehage, skole og SFO.
Oppdateringene i vår nye bekledning viser at vi har innsett at vi ikke bare er en ung og stilig barnehageløsning, men at vi leverer moderne løsninger for alle deler av den kommunale og private oppvekstsektoren. Det tar ofte litt tid før ungdommen skjønner at den er blitt voksen, og slik var det med oss også. Den nye fremtoningen er derfor litt mindre barnslig, og litt mer sofistikert.
Topplinjen i alle ansattportaler har fått nytt universelt design. Viktigst av alt, den er gjort responsiv og tilrettelagt for deg som gjør det meste fra mobil. Vi har flyttet litt om på noen av menypunktene. Det gjør det lettere for den utålmodige å navigere. Meldinger og varslinger er lagt til i topplinjen for rask tilgang til det viktigste. Det ser fint ut, er brukervennlig og tiltaler den som har det travelt og vil spare tid.
Nytt er også at vi har lagt til personlig avatar oppe til høyre. Avataren er gjenkjennelig fra listevisninger og personkort ellers i løsningen og gir flere valg om den klikkes på. Har du bilde av deg selv vil du ha noe fint å se på, men liker du best bokstaver er det initialene dine du vil gjenkjenne. Nå ser man umiddelbart hvem som er innlogget. En ørliten sikkerhetsforbedring der altså. I tillegg fremstår topplinjen mer ryddig, med et utvidet søkefelt mange kjenner fra andre moderne it- løsninger som er i daglig bruk.
Den blå vertikalmenyen til venstre er blitt enda mer up to date og funksjonell. Blåfargen har gått fra Nordisk hav til en mer rolig Deco blue. Dette gir et mer harmonisk uttrykk og bedre kontrast. Mindre belastende for skjermtrøtte øyne å se på, med andre ord. Symbolene er omtrent de samme som før, men i en mer moderne og mindre frustrerende drakt. Vi kan blant annet nevne at undermenyene er blitt fine og hvite, og at de nå sorteres alfabetisk. Skulle vel bare mangle at vi har lært oss bokstavrekkefølgen etter alle disse årene.
Fremover vil vi komme med nye forbedringer underveis. Å bygge en ny garderobe gjøres over tid og er sammensatt av nøye planlagte investeringer og noen utvalgte kupp. Hver sesong tilføres noe nytt. En av forbedringene som kom med i denne lanseringen er fornyelse av alle inputfelt. Små skritt på veien. Rom ble heller ikke bygget på en dag. Et annet designkupp vi gleder oss til å vise mer av er nye filtervisninger. En sniktitt kan allerede beskues i det nye skjemaverktøyet. Ikke sant det er fresht!?
Til deg som er bruker av Vigilo:
Håper du liker vårt nye antrekk.